Analisis kemampuan berpikir tingkat tinggi pada siswa introvert dalam menyelesaikan masalah matematika

  • Nur Laeli Sangadah SDIT Logaritma Karanganyar, Kebumen, Indonesia
  • Sukarmi SDIT Logaritma Karanganyar, Kebumen, Indonesia
Keywords: higher order thinking, introvert student, mathematical problem

Abstract

This study aims to determine the ability to higher order thinking introvert students to solve mathematics problems. This research is a qualitative research with a phenomenological approach. The subjects of this study are students of class VIII A of SMPN 2 Sruweng in the academic year of 2018/2019 totaling 2 students with the subject taken by technique using purposive. Data collection techniques used 3 methods, namely mathematics problem solving tests, field notes and interviews. The research instruments in this study were researchers, mathematics problem solving tests and interview guidelines. Techniques of analysis data used the model of Miles and Huberman which includes three steps, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study are to show the ability to think at a higher order thingking of introvert students in the aspect of analyzing intovert students able to decipher information and use the right strategy so as to obtain a correct answer. Then, in the aspect of evaluating introvert students are able to assess and draw an opinion on the decisions obtained from the results of solving problems.

References

Anggraeni, M., Husain, A. N., & Arifin, S. 2014. Hubungan Tipe Kepribadian Introvert dengan Kecanduan Internet pada Siswa Kelas X di SMA N 1 Banjarmasin. Berkala Kedokteran. https://www.neliti.com/id/publication s/59974. Pada hari Senin, 22 oktober 2018 pukul 19:21.

Dinni, H. N. 2018. HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/. Pada hari Kamis, 14 maret 2019 Pukul 15: 40.
Heong, Y. M., Othman, W. B., Yunos, J. B. M., Kiong, T. T., Hassan, R. B., & Mohaffyza, M. 2011. The Level of Marzano Higher Order Thinking Skills Among Technical Education Students. International Journal of Social Science and Humanity. ijssh.org/papers/20-H009.pdf. Pada hari Senin, 7 Januari 2019 pukul 15: 01.
Murtafiah, W. 2017. Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa dalam Mengajukan Masalah Persamaan Diferensial. Jurnal Iimiah Pendidikan Matematika. https://www.researchgate.net/publication/318058304. Pada Jum.at, 23 November 2018 pukul 09:42.

Nugroho, R. A. 2018. HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi: konsep, pembelajaran, penilaian, dan soal-soal). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.


Permatasari, N., Budiyono, & Slamet, I. 2016. Proses Berpikir Siswa Kelas VII SMP Negeri 25 Surakarta dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian Extrovert-Introvert pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. http://jurnal.fkip.uns .ac.id. Pada Jum’at, 26 Oktober 2019 pukul 21:24.

Prasetyani, E., Hartono, Y., & Susanti, E. 2016. Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Kelas XI Dalam Pembelajaran Trigonometri Berbasis Masalah di SMP Negeri 18 Palembang. JURNAL GANTANG Pendidikan Matematika FKIP – UMRAH. https://ojs.umrah.ac.id./index.ph p.ga%20ntangntang/ar ticle/view/4. Pada hari Minggu, 14 Oktober 2018 pukul 14:59.

Purbaningrum, K. A. 2017. Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. https://jurnal.untirta.ac.id/index.Php/JPPM/article/view/2029/0. Pada Hari Selasa, 12 Maret 2019.

Satori, D. & Komariah. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suryabrata, S. 2005. Psikologi Kepribadian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wang, V. & Farmer, L. 2008. Adult Teaching Methods in China and Bloom’s Taxonomy. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontet.cgi?article=1107&context=ij-sotl. Pada hari Kamis, 13 Desember 2018 pukul 10:24.

Wang, H. & Wang, S. 2017. Teaching And Learning Higher Order Thinking. International Journal of Arts & Sciences. http://universitypublications.net /ijas/0702/pdf/H4V240.pdf. Pada hari Selasa, 16 Oktober 2018 pukul 20:44.
Published
2019-09-07
How to Cite
Laeli Sangadah, N., & Sukarmi. (2019). Analisis kemampuan berpikir tingkat tinggi pada siswa introvert dalam menyelesaikan masalah matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika (JIPM), 1(1), 79-91. Retrieved from https://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jipm/article/view/1031
Section
Articles