How to Improve Students' Analytical Ability: Using Sparkol Videoscribe Assisted by PhET Simulation

  • Siti Rofikoh Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia
  • Siska Desy Fatmaryanti Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia
  • Sriyono Sriyono Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia
Keywords: Teaching media, Sparkol videocribes, PhET, Analysis skills

Abstract

The Covid-19 pandemic caused the learning process to carried out online, and to improve students' analytical skills, it was necessary to have supporting media in the online learning process. So that this study aims to determine the feasibility of physics learning media using Sparkol Videoscribe assisted by PhET simulation to improve students' analytical skills in terms of the validity, practicality, and effectiveness of the media developed. This study uses the ADDIE research model, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subject of this research is the students of class X MIPA MA Syamsul Huda Kedungreja. Data collection techniques used are validation sheets, student response questionnaires, observation sheets, and learning outcomes tests. The results of this study indicate that: (1) the validation results obtained from the validator expert get a value of 3.84 by material experts and 3.85 by media experts include a very good category, so it can be said to be valid, (2) physics learning media using Sparkol Vvideoscribe is practical because it can be carried out in limited trials and broad trials well, and gets a positive response from students, (3) the results of the analytical ability test increase learning outcomes with an N-gain of 0.71 including the category high, so it is declared effective. Thus the physics learning media using sparkol videoscribe assisted by PhET simulation in this study is declared valid, practical, and effective so that it is feasible to use it to improve students' analytical skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

T. A. Annuuru, R. C. Johan, dan M. Ali, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dalam Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Treffinger,” Educational Technologia, vol. 1, no. 2, 2017.

A. Rifâ, V. Serevina, dan M. Delina, “The Development of High Order Thinking Skills (HOTS) Assessment Instrument for Temperature and Heat Learning,” Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, vol. 4, no. 1, hlm. 19–26, 2018.

I. Gunawan dan A. R. Palupi, “Taksonomi Bloom–revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan untuk pembelajaran, Pengajaran, dan Penilaian,” Premiere educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, vol. 2, no. 02, 2016.

D. Astriani, H. Susilo, H. Suwono, dan B. Lukiati, “Profil Keterampilan Berpikir Analitis Mahasiswa Calon Guru IPA dalam Perkuliahan Biologi Umum,” Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, vol. 2, no. 2, hlm. 66–70, 2018.

R. Azizah, L. Yuliati, dan E. Latifah, “Kesulitan Pemecahan Masalah Fisika pada Siswa SMA,” Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), vol. 5, no. 2, hlm. 44–50, 2015.

S. U. Supardi, L. Leonard, H. Suhendri, dan R. Rismurdiyati, “Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika,” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, vol. 2, no. 1, 2015.

M. P. D. Kebudayaan dan R. Indonesia, “Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19),” 2020.

E. D. Pratiwi, “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Sparkol Videoscribe Pokok Bahasan Kinematika Gerak di Perguruan Tinggi,” 2017.

N. A. Syamsul, “Pengembangan Materi Pembelajaran Fisika dengan Menggunakan Media Aplikasi Sparkol Videoscribe,” 2019.

E. D. Pratiwi, S. Latifah, dan M. Mustari, “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Sparkol Videoscribe,” Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, vol. 2, no. 3, hlm. 303–309, 2019.

D. A. Wulandari, “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Sparkol Videoscribe dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Materi Cahaya Kelas VIII di SMP Negeri 01 Kerjo Tahun Ajaran 2015/2016,” 2016.

F. Rahmawati, W. Soegimin, dan S. Kardi, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Videoscribe pada Materi Kalor untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMAN 1 Kedungwaru,” JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), vol. 5, no. 2, hlm. 1039–1047, 2016.

K. Kholidin, H. Hudaidah, dan S. Safitri, “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Program Video Scribe Sparkol pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI di Sekolah Menengah Atas,” Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, vol. 6, no. 2, 2017.

M. Fathul Mubarrok, “Penerapan Pembelajaran Fisika pada Materi Cahaya dengan Media PhET simulations untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa di SMP,” Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, vol. 3, no. 1, 2014.

B. A. Pribadi, Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Implementasi Model ADDIE. Kencana, 2016.

M. N. Purwanto, “Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, Bandung: PT,” Remaja Rosdakarya, 1994.

M. Finnajah, E. S. Kurniawan, dan S. D. Fatmaryanti, “Pengembangan Modul Fisika SMA Berbasis Multi Representasi Guna Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IIS 2 SMA Negeri 1 Prembun Tahun Ajaran 2015/2016,” Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, vol. 8, no. 1, hlm. 22–27, 2016.

R. E. Mayer, “Rote Versus Meaningful Learning,” Theory Into Practice, vol. 41, no. 4, hlm. 226–232, 2002.

M. K. Majdi, B. Subali, dan S. Sugianto, “Peningkatan Komunikasi Ilmiah Siswa SMA melalui Model Quantum learning One Day One Question Berbasis Daily Life Science Question,” UPEJ Unnes Physics Education Journal, vol. 7, no. 1, hlm. 81–90, 2018.

S. Rubiyah, D. Dasmo, dan H. Suhendri, “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Sparkol Videoscribe dan AVS Video Editor untuk Siswa Kelas X SMK Mahadhika 2 Jakarta Timur,” Schrodinger Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, vol. 1, no. 2, hlm. 107–118, 2020.

F. Nurrohmah, F. G. Putra, dan F. Farida, “Development of Sparkol Vedio Scribe Assisted Learning Media,” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, vol. 8, no. 3, 2018.

W. Usiana, “Penerapan Media Simulasi PhET dalam Pembelajaran Fisika Kurikulum 2013 pada Materi Fluida Dinamis untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Khadijah Surabaya,” Inovasi Pendidikan Fisika, vol. 5, no. 3, 2016.

N. Puji Rahayu, “Efektivitas Model Pembelajaran Simulasi Berbantuan PhET untuk Pembelajaran Fisika Ditinjau dari Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik SMA,” Inovasi Pendidikan Fisika, vol. 9, no. 2, 2020.

M. Jannah, A. Harijanto, dan Y. Yushardi, “Aplikasi Media Pembelajaran Fisika Berbasis Sparkol Videoscribe Pada Pokok Bahasan Suhu dan Kalor Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK,” Jurnal Pembelajaran Fisika, vol. 8, no. 2, hlm. 65–72, 2019.

A. Arda, “Penerapan Media Simulasi PhET Terhadap Hasil Belajar Konsep Dasar IPA Mahasiswa Tadris IPA IAIN PALU,” Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, hlm. 29–34, 2020.

Published
2021-09-30
How to Cite
Rofikoh, S., Fatmaryanti, S. D., & Sriyono, S. (2021). How to Improve Students’ Analytical Ability: Using Sparkol Videoscribe Assisted by PhET Simulation. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 14(2), 76-86. https://doi.org/10.37729/radiasi.v14i2.1370
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

> >>