Profile of Students' Creative Thinking Skills in Learning Physics on the Topic of Linear Motion

  • Rahmawati Rahmawati Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Mirna Mirna Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Khaeruddin Khaeruddin Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
Keywords: Creative thinking skills, Learning physics, Linear motion

Abstract

This study aimed to analyze the level of senior high school students’ creative thinking skills in the line movement topic. This type of research was expost facto research. Subjects in this study were 28 senior high shcool students in one of the South Sulawesi schools. The research instrument used was a test in the essay question form. The results of this research showed that the average score of creative thinking skills was medium category with a percentage of 61%. The study results showed that the most prominent indicator was elaborate thinking with an average score of 15.93 and the lowest indicator was thinking fluently with an average score of 11.14 compared to other indicators. From the results of the study, it was concluded that the creative thinking skills of students were in the medium category. There was a suggestion that the next researcher can continue with creative thinking skills test questions with other materials. In addition, further research can also be carried out by providing innovative learning that trains creative thinking skills so that students are able to develop their creative thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Sutarno, “Pembelajaran Medan Magnet Menggunakan Online Interactive Multimedia Untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Dan Berpikir Kritis Mahasiswa,” Universitas Pendidikan Indonesia, 2017.

A. O. Ceisar, W. Liliawati, and J. A. Utama, “Analisis Keterkaitan Kecerdasan Majemuk Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Setelah Diterapkan Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk,” in Prosiding Simposium Nasional Inovasi dan Pembelajaran Sains 2013, 2013, pp. 49–52.

J. Jumrodah, L. Liliasari, Y. H. Adisendjaja, and Y. Sanjaya, “Keterampilan berpikir kreatif mahasiswa calon guru biologi pada konsep biota laut menuju pembangunan berkelanjutan melalui pembelajaran berbasis proyek,” Edu Sains J. Pendidik. Sains Mat., vol. 9, no. 1, pp. 98–106, 2021, doi: 10.23971/eds.v9i1.2993.

W. Sumarni, N. Wijayati, and S. Supanti, “Kemampuan Kognitif Dan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek Berpendekatan Stem,” J-PEK (Jurnal Pembelajaran Kim., vol. 4, no. 1, pp. 18–30, 2019, doi: 10.17977/um026v4i12019p018.

S. Zubaidah, “Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran,” Semin. Nas. Pendidik. dengan tema “Isu-isu Strateg. Pembelajaran MIPA Abad 21, no. Desember, pp. 1–17, 2016.

Widia, Syahrir, and F. Sarnita, “Berpikir Kreatif Merupakan Bagian Terpenting Dalam Meningkatkan Life Skills Di Era Industri 4.0,” J. PIPA Pendidik. Ilmu Pengetah. Alam, vol. 1, no. 1, pp. 1–6, 2020.

A. Kurnia, “Profil Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Menggunakan Soal Tes Pilihan Ganda pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam,” Indones. J. Educ. Sci., vol. 4, no. 1, pp. 27–32, 2021, doi: 10.31605/ijes.v4i1.1147.

E. Setiawan and S. Indana, “Validitas LKPD Berbasis PjBL Pada Materi Klasifikasi Tumbuhan Spermatophyta Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA,” BioEdu, vol. 3, no. 3, pp. 571–579, 2021.

K. H. Primayana, “Menciptakan Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Dengan Berorientasi Pembentukan Karakter Untuk Mencapai Tujuan Higher Order Thingking Skilss (HOTS) Pada Anak Sekolah Dasar,” Purwadita J. Agama dan Budaya, vol. 3, no. 2, pp. 85–92, 2019, [Online]. Available: http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita.

P. Armandita, E. Wijayanto, L. Rofiatus, and A. Susanti, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Pembelajaran Fisika Di Kelas XJ Mia 3 Sma Negeri 11 Kota Jambi,” Penelit. Ilmu Pendidik., vol. 10, no. 2, 2017.

T. W. H. Manurung and E. Surya, “Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika pada Siswa Sekolah Menengah …,” J. Math. Educ., no. December, pp. 1–15, 2017.

N. Nurhayani, “Kesulitan Guru dalam Pengembangan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas XII SMA Negeri 2 Gowa,” UIN Alauddin Makassar, 2019.

Purlilaiceu and A. Suherman, “Pengaruh Teknik SQ4R dan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa ( Survei di SMA Swasta Pandeglang),” J. Artik., vol. 3, no. 1, pp. 1–11, 2020, doi: 10.30653/006.202031.36.

G. C. Pahlevi, A. Haris, and M. A. Martawijaya, “Identifikasi kemampuan berpikir divergen pada peserta didik sma negeri 10 makassar,” J. Sains dan Pendidik. Fis., vol. 14, no. 2, pp. 9–14, 2018.

M. Anwar, H. Yuliani, and S. Fatmawati, “Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Elastisitas,” J. Ris. Fis. Edukasi dan Sains, vol. 5, no. 2, pp. 47–56, 2018.

I. A. Fahrozi, N. Khoiri, I. Purnamasari, and I. Artikel, “Peran Media Utama Citaku Terhadap Kertampilan,” vol. 3, no. September, 2020.

W. Ulandari, F. Perdiansyah, and M. Zamroni, “Peningkatan Berpikir Kritis Melalui Metode Problem Based Learning Siswa Kelas Iv Sdn Pinang 6 Tangerang,” Indones. J. Elem. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 42–51, 2020, doi: 10.31000/ijoee.v1i2.2930.

F. B. B. Sukma, S. K. Handayanto, and S. Kusairi, “Pengembangan instrumen penguasaan konsep dalam pembelajaran Group Investigation,” J. Pendidik. Teor. Penelit. dan Pengemb., vol. 2, no. 6, pp. 826–832, 2017.

L. Nurlaela and E. Ismayati, Strategi Belajar Berpikir Kreatif (edisi revisi). Jakarta: Puataka Media Guru, 2019.

A. A. Waluyo, Hartono, and Sulhadi, “Analisis Faktor : Validitas Konstruk Instrumen Penilaian Keterampilan Berpikir Kritis,” J. Pendidik. Fis. Tadulako Online, vol. 8, no. 1, pp. 9–12, 2020.

D. Nurlaila, M. Tawil, and A. Haris, “Analisis Keterampilan Berpikir Kreatif Fisika Pada Peserta Didik Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 2 Bua Ponrang,” J. Pendidik. Fis. Univ. Muhammadiyah Makassar, vol. 4, no. 1, pp. 127–144, 2016, [Online]. Available: https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jpf/article/view/304/279.

R. Faelasofi, “Identifikasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Pokok Bahasan Peluang,” J. e-DuMath, vol. 3, no. 2, pp. 155–163, 2017, doi: 10.26638/je.460.2064.

I. Rahmawati, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP,” Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, 2016.

Liliasari and M. Tawil, Berpikir Kompleks dan Implementasinya dalam Pembelajaran IPA. Makassar: Universitas negeri Makassar, 2013.

U. Munandar, Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: PT Rineka Cipta.

M. M. Trianggono and H. Siswono, “Evaluasi Pembelajaran Fisika Berbasis Pemecahan Masalah Sebagai Stimulus Perkembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa,” in Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2018 Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2018, 2018, vol. 3, no. 2, pp. 162–166.

W. P. Sari, “Hasil belajar dan keterampilan berpikir kreatif siswa SMA dalam model project bazsed learning pada materi Fluida Statis / Wahyu Pramudita Sari,” pp. 751–757, 2018, [Online]. Available: http://repository.um.ac.id/59917/.

Published
2022-04-29
How to Cite
Rahmawati, R., Mirna, M., & Khaeruddin, K. (2022). Profile of Students’ Creative Thinking Skills in Learning Physics on the Topic of Linear Motion. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 15(1), 28-34. https://doi.org/10.37729/radiasi.v15i1.1819
Section
Articles