Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Siswa Slow Learner
Abstract
This study aims to describe how the mathematical understanding ability ofstudents slow learner in solving simple algebra problems and what are the factors that causestudents to have slow learner difficulty understanding and solving math problems in class V SD Negeri Randusanga wetan 01 Brebes. This research method is a qualitative research, the approach in this study uses a descriptive approach. The research subjects were slow learner grade 5 students at SD Negeri Randusanga Wetan 01 Brebes. Data collection techniques using documentation, tests and interviews. The results of the study stated that thestudents slow learner did not meet the indicators of mathematical understanding ability, the factors causing thestudents to have slow learner difficulty understanding the questions were internal factors and external factors. Internal factors, very low student discipline, low intelligence limitations of students,. External factors are the economic limitations of the subject's parents which make the subject lazy and have no motivation to learn. Then, the facilities at the school are lacking, so teachers in the learning process rarely use learning media or teaching aids.
References
Aisyah, S. 2014. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Berkebutuhan Khusus (Lamban Belajar) dalam Menyelesaikan Soal pada Pembelajaran Operasi Hitung Bilangan dengan Strategi Think-Talk-Write (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Aziz, A. N. 2015. Analisis Proses Pembelajaran Matematika pada Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Slow Learner di Kelas Inklusif SMP Negeri 7 Salatiga (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).
Damayanti, R. N. 2020. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Dyscaculia Dalam Menyelesaikan soal Operasi Bilangan Bulat (Studi Penelitian pada Siswa Tunagrahita Ringan Kelas IV SLB Negeri Slawi Kabupaten Tegal Tahun Ajaran 2019/2020) (Doctoral dissertation, Universitas Pancasakti Tegal).
Dirgantoro, K. P. S. 2018. Membelajarkan Matematika Pada Siswa Lamban Belajar. JP2M (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika), 4(1), 1-9.
Hadi, F. R. 2014. Analisis Proses Pembelajaran Matematika Pada Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Slow Learners Di Kelas Inklusi (Penelitian Dilakukan di SD Al Firdaus Surakarta) (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University).
Hadi, F. R. 2016. Proses pembelajaran matematika pada anak slow learners (lamban belajar). Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(01).
Lexy J. Moleong. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyani, A., Indah, E. K. N., & Satria, A. P. 2018. Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Bentuk Aljabar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 251-262.
Shaliha, N. H. 2017. Strategi membelajarkan matematika pada siswa lamban belajar kelas VIII inklusi di SMP PGRI 1 Sampit. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 71-80.
Supriadi, N., & Damayanti, R. 2016. Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Lamban Belajar dalam Menyelesaikan Soal Bangun Datar. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1-9.
.Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, cv.
Triani N, Amir. 2013. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Lamban Belajar Slow Learner. Jakarta: PT. LUXIMA METRO MEDIA.