Dampak Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pemahaman Materi Bangun Ruang di SMPN 2 Karangrejo Setelah Pandemi COVID-19
Abstract
This study aims to analyze the difficulties faced by students when understanding and working on descriptive questions on spatial geometry material during distance learning. The type of research used is quantitative research with a phenomenological approach. The research subjects were selected purposively, namely grade VII students who experienced distance learning during the COVID-19 pandemic. Data collection methods included questionnaires, tests, interviews, documentation, and field notes. Data analysis was conducted through the stages of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results revealed that distance learning has a significant impact on students' ability to understand the concept of building space. Many students have difficulty in visualizing three-dimensional shapes and applying volume and surface area formulas. However, with assistance and the use of interactive learning media, students' understanding can gradually improve. In addition, students who have limited access to technology tend to experience greater obstacles than those who have adequate facilities.
References
Apriliyana, D. A., Masfu’ah, S., & Riswari, L. A. 2023. Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V pada Materi Bangun Ruang. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4166-4173.
Ardilia, T., Sari, M., Wibowo, T., & Nugraheni, P. 2023. Struktur Koneksi Matematis pada Siswa Climber dalam Menyelesaikan Masalah SPLTV. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika 5(1), 39–51. https://doi.org/10.37729/jipm.v5i1.2989
Damayanti, N. W., Mayangsari, S. N., & Mahardhika, L. T. 2017. Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemahaman Konsep Operasi Hitung pada Pecahan. Jurnal Ilmiah Edutic/Vol, 4(1) https://doi.org/10.21107/edutic.v4i1.3389
Dewi, R. P., & Afriansyah, E. A. 2022. Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Google Classroom pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 39–52. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1580.
Fahlevi, M. S., & Zanthy, L. S. 2020. Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Uraian pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 313-322.
Febriana, C. 2013. Profil Kemampuan Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Fungsi Kuadrat Berdasarkan Teori APOS Ditinjau dari Perbedaan Kemampuan Matematika. MATHEdunesa, 2(3) https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v2n3.p%25p
Hartini, S. T., & Setyaningsih, R. 2023. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri Bebasis Higher Order Skill (HOTS) Berdasarkan Teori Newman Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 932-944.
Khoirunnisa, S., Sulhan, Kalsum, U., Timbu, D. L., Ngongo, O. B., & Ambarawati, M. 2020. Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Luas Permukaan dan Volume Bangun Ruang Sisi Datar. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 2, 21-32.
Pradnyana, P. B., Astuti, N. P., & Darmayanti, N. W. 2024. Pelaksanaan PDK (Pembelajaran Daring Kalaboratif) ITP Markandeya Bali dengan STKIP Sinar Pancasila Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Tahun 2023. Jurnal Elementary, 7, 14-19. strahttps://doi.org/10.31764/elementary.v7i1.20606
Strauss, A., & Corbin, J. 2013. Dasar-Dasar Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suciati, I., & Wahyuni, D. S. 2018. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika pada Operasi Hitung Pecahan pada Siswa Kelas V SDN Pengawu. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(2).
Sugiyono, S. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Umar, A., B, F., & Lubis, N. A. 2023. Topik Matematika yang Sulit Diajarkan oleh Guru SMP: Sebuah Penelitian Survei. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 4, 261-273. http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v11i4.pp261-273
Wandira, P., Sabrina, M., Sinaga, N., Putri, J., & Nasution, T. 2021. Dampak Pembelajaran Daring pada Siswa dan Guru di Era COVID-19. Jurnal Citizenship Virtues, 1(2), 151–156. https://doi.org/10.37640/jcv.v1i2.1006